Blogglistenhits

Viewing entries in
JUNI2015

Sterke jenter er flotte jenter!

Comment

Sterke jenter er flotte jenter!

Markerte armer, runde fine skuldre, smal midje med tydlige mageruter, stram rumpe og lår som skriker knebøy. Dette er noe en veltrent kvinne skal ha, ikke sant?

Bilde fra boken Athlete av Howard Schatz - ulike atleter med ulike former

Bilde fra boken Athlete av Howard Schatz - ulike atleter med ulike former

i jobben min har jeg daglig kontakt med kvinner i alle fasonger og former. Jeg har vært så heldig å være med på utallige forandringer i både treningsform og kroppsfasong. Noen er født med gener som både lar de bygge muskler og kvitte seg med overflødig fett på samme tid. Disse kaller jeg bare `freaks-of-nature´ (la oss heretter bare kalle de FON-folk. Jeg er nemlig gift med en av de) og de kommer i et fåtall. De aller fleste jeg jobber med må jobbe hardt for å bygge synlig musklatur og kanskje enda hardere for å skrelle av seg fettet som ligger som en liten buffer over dette igjen. Det betyr ikke at de som ser sterkere ut faktisk er det, heller tvert i mot. 

Crossfit damer 

Crossfit damer 

I går gratulerte jeg en av mine kunder med sitt andre triatlon (!!) Ved begge anledninger hadde hun nærmest kastet seg ut i det uten noen særlige forberedelser. Bare det sier mye om hvor tøff dama er. Ikke bare er hun råtøff mentalt og sterk som bare fy, hun har også fantastisk kondisjon og trener mer enn de fleste. Hva var det hun fokuserte på etter å ha fullført triatlon nummer 2? At hun ikke så trent ut på bildene som ble tatt av henne. Hun fokuserte på de store armene og magen som ikke ser ut som på crossfit-damene på bildet over. Hun føler at hun ikke ser trent ut og dermed føler hun seg ikke veltrent. Hvor kjipt er ikke det?!

 

Bilde av ulike veltrente jenter fra Womens Fitness Magazine kampanje 

Bilde av ulike veltrente jenter fra Womens Fitness Magazine kampanje 

Jeg skal være ærlig og innrømme at jeg til tider også har vært misunnelig på andre trenings-profiler som tilsynelatende former muskler bare ved å kikke skrått på en olympisk stang. Selv faller jeg definitivt ikke i FON-kategorien, og det skulle mange år med hard trening til før jeg i det hele tatt så litt sterk ut. En god venninne av meg trener aldri og hun har hatt definerte armer siden vi gikk på barneskolen. Så urettferdig men allikevel sånn livet er. Vi må jobbe med det naturen har gitt oss og gjøre det beste ut av kroppen vi har. Selvfølgelig kan vi gjøre endringer ved å begi oss ut på forferdelige dietter og trenings-regimer, men orker du det i lengden?

Fra pipestilk til sterk, men absolutt ingen fitness-modell

Fra pipestilk til sterk, men absolutt ingen fitness-modell

Jeg vil ha en kropp som føles sterk og det har jeg sørget for med jevnlig trening og masse god mat. Selv med stor kul på magen og 13 kg ekstra på kroppen i dag er jeg fortsatt sterk selv om det kanskje ikke ser sånn ut. Når lillegutt er kommet til verden gleder jeg meg til å ta tunge markløft, knebøy og pullups igjen, men jeg kommer aldri til å se ut som en fitnessmodell og det er helt ok. 

Vær litt mindre streng og kritisk med deg selv, tren jevnlig, spis bra mat og fokuser på det som er verdt å fokusere på. Sterke, glade jenter er flotte jenter!

Ha en herlig tirs!

 

Comment

Kettlebell Fun Circuit

2 Comments

Kettlebell Fun Circuit

 

Det var så avslappende å ha ferie at jeg klarte å bli syk på flyturen hjem. Nå som jeg er høygravid viser det seg at jeg blir skikkelig mannesjuk også. Døden nær liksom. Derfor var det utrolig deilig å kjenne at kroppen fungerte nesten som normalt igjen i dag og var klar for litt Kettlebell-moro i hagen.  

2 Comments

Comment

Strand-sterk

Heldige meg er på jentetur og har allerede hatt en deilig, lat dag i går på stranden med bok, blader og massasje. I skrivende stund sitter jeg på en lowkey strandbar med en kopp kaffe i skyggen, ferdigtrent og lykkelig. Da det var litt overskyet i dag morges var det perfekt med en sirkel på stranden. Her er programmene:

 

Du trenger: 

  • 1 strikk som er passe tung. Jeg har den blå, harde fra Abilica.  
Ikke mye som skal til 👍🏼 

Ikke mye som skal til 👍🏼 

 

Strandsirkel 1

Slik gjør du: Alle øvelsene gjennomføres etter hverandre uten pause. Når alle  øvelsene er gjennomført hviler du 40-60 sek deretter gjentar du sirkelen. Gjør 4-6 runder. Jeg tok 4 i dag :-) Varm gjerne opp med rask gange, jogg eller mobilitetsøvelser 5-10 min i forkant og avslutt med stretching. 

  1. Knebøy med halv rep og hold - 20, 15, 12, 10 reps og  plasser strikken under bena og trekk endene over skuldrene. Ta en knebøy, gå halvveis opp, deretter helt ned og helt opp igjen. Dette er en repetisjon. På siste rep holder du statisk 20sek, 15sek, 12sek og 10 sek. 
  2. Tricepspress med strikk - hold smale albuer og press opp strikkene og senk rolig helt ned. Gjenta 20, 15, 12, 10 reps.  
  3. Statisk utfall med bicepcurl - fest strikken under hælen på fremre fot og ta tak i strikkene så langt ned mot foten at du får solid motstand. Gå helt ned med kneet og stram opp setet på vei opp samtidig som du tar en bicepcurl med full fokus på å klemme godt på armmuskelen. Senk rolig ned og gjenta 15, 12, 10, 8 reps per side. 
  4. Fremoverbøyd strikkroing  - fest strikken under begge føttene og ta tak langt nede på hver side. Skyv setet bak og brystet frem slik at du ikke runder øvre del av ryggen. Trekk strikkene opp langs siden av brystet og klem godt på ryggmusklatur før du senker ned og gjentar 20, 15, 15, 12 reps. 
  5. Stående strikkdrag - foran bryst 20, 15, 15, 12 reps. Armene er nesten helt strake under hele øvelsen og du trekker skulderblader ned og klyper de sammen. Deretter skifter du til undergrep og litt strammere på strikken og tar No-Money til magen 20, 15, 15, 12 reps. Pass på å klemme godt med skulderblader her også (ps: dersom du sliter mye med nakken kan du kun kjøre siste øvelsen) 

Strandsirkel 2 

  1.  Thruster med strikk - fest endene under hælene og hold i bredt grep på strikken foran brystet. Gå ned i en rask bøy og dra armene med strikk eksplosivt opp over hodet. Raskt ned igjen og gjenta. Klem godt på setet på topp. Gjør 20 reps
  2.  Good morning med strikk - plasser strikken bak under nakken, hold en liten knekk i knær og skyv setet bakover til du kjenner en strekk i bakside lår. Overkroppen følger naturlig etter. Klem opp raskt med setet og gjenta 20 reps. 
  3.  Thruster med strikk -  igjen 10 reps 
  4. Good morning med strikk -  igjen 10 reps 
  5.  Skulderpress med strikk og hold - 20, 15, 12, 10 reps med 10-20 sek hold på topp på siste rep i hver runde. 

 

Nb: Dersom noe gjør vondt stopper du med en gang. Finn alternativ øvelse eller gå rett på neste. Drikk godt med vann før, under og etter treningen, spesielt om du skal trene ute i varmen. Spis et godt måltid etterpå.  

Yey!  

Yey!  

     God trening!  

Comment

3x3x3 på gresset

Comment

3x3x3 på gresset

I går føltes det nesten som sommer. I hvertfall imens solen skinte. Jeg benyttet anledningen til å flytte AMR Fitness Studio ut på gresset.

Comment