Blogglistenhits

 

Sommerkroppen! Bikinikroppen! Er det noe vi blir bombardert med nå før varmegradene kryper oppover er det tips om hvordan stramme inn og løfte opp. Hva sier jeg til mine kunder?

Hvorfor er mat så vanskelig?

Hvorfor er mat så vanskelig?

 

Dersom du spør meg om du må på diett for å få en endring i kroppssammensetning så er svaret mitt: Nja. Jeg har jobbet med trening i mange år nå og jeg ser det gang på gang. Treningsmengden økes og formen forbedres, men buksen sitter pinadø meg like trangt som den gjorde når personen startet. Noen blir nedslått og lurer på hva som er vitsen mens andre starter på en mental endring rundt sitt eget kosthold. Det er nemlig svært få jeg snakker med som ikke har et sunt kosthold. Jeg tror nesten alle, med unntak av et par ærlige sjeler som kunne innrømme at de ikke var flinke med maten, har hatt et tilnærmet perfekt kosthold. Allikevel sitter de ekstra kiloene som de så gjerne vil bli kvitt så alt for godt. Hvordan kan det ha seg at en person som spiser utrolig sunt og variert, trener jevnlig og bra men ikke ser de resultatene en kunne forventet seg?

Sommerkroppen året rundt?

Sommerkroppen året rundt?

 

Vaner. Vi venner oss til enkelte matvarer, enkelte spise-mønstre og til en viss mengde mat. For noen kan det være alt for lite mat, mens for de aller fleste blir det litt for mye. Sunn mat men i for store mengder. Så har vi Latte-faktoren, kosematen du unner deg når du føler du har fortjent det eller bare er fysen. Du vet akkurat hva jeg snakker om. For meg er det sjokolade i kvalmende mengder og peanøttsmør som jeg spiser med skje rett fra boksen. Lite søvn og stress er også to viktige faktorer. Vaner og uvaner som utgjør en stor del av livsstil og kosthold. 

 

Har du noen gang forsøkt å gjøre en endring? Bare en liten endring i ditt daglige kosthold? Med all skremselspropaganda rundt fett, gluten, kjøtt og sukker så har vel de fleste gjort noen små grep her og der. Jeg kjenner flere som kastet seg på 5:2 dietten, med stor suksess. Paleo-folk som stortrives med steinalder-maten sin og raw-food mennesker med glødene øyne når de snakker om helse fordelene ved sitt kosthold. Selv gikk jeg på The Whole 30 planen i fjor sommer og fikk en liten tankevekker i forhold til eget kosthold. Det som er likt for alle disse planene er at de endrer dine vaner og uvaner. Du gjennomgår en endring mentalt og kroppen endres på samme tid. 

 

Hvorfor gikk jeg på TheWhole30? Jeg ble først og fremst med på dette for å støtte en av mine fantastiske kunder. Hun slet veldig med kostholdet, særlig på alt som var søtt og trengte en som kunne gå igjennom en opprydning med henne. For egen del ble det spennende hvordan kroppen min ville reagere på å eliminere ulike matvarer, særlig i forhold til treningen. Dessuten er jeg et konkurranse-menneske og kan ikke la en utfordring gå forbi. 

 

Hva var det jeg gjorde, og hva i alle dager kunne jeg spise? Jeg spiste kjøtt, fisk, egg, masse grønnsaker, søtpoteter (nå kan du også spise vanlig poteter for de ble lagt til listen etter jeg var ferdig) litt frukt og fett fra frukt, oljer, nøtter og frø. All mat ble laget fra bunnen av og jeg holdt meg unna: ferdiglaget mat, sukker (til og med stevia, agave ol), meieriprodukter, alkohol (ikke en liten sipp engang), ingen kornprodukter (brød, knekkebrød, ris ol), ingen bønner, soja, peanøttsmør (snufs) ol. Ingen kosedager med godis. Jeg kuttet til og med kaffe frivillig i denne perioden for å kvitte meg med enda en avhengighet. Her kan du lese mer om planen: http://whole30.com/whole30-program-rules/#sthash.zbNkAFqJ.dpuf

Typiske lunsjer og middager på The Whole 30:

 

 

Første uken var helt forferdelig. Jeg hadde hodepine og var et hespetre. Deretter begynte det å bli lettere, jeg koste meg med ulike oppskrifter jeg fant på nettet og energien begynte å komme tilbake. Særlig datteren min Andrea syntes det var super gøy å lage spagetti av squash med en Spiralizer-maskin, og den bruker vi flittig enda. Jeg fikk reaksjoner på at dette var helt sinnsykt fordi jeg ikke kunne spise ordentlig mat, men hva er det som ikke er ordentlig med en fantastisk torskefilet med olje,nøtter og masse grønt? Eller tre speilegg med bacon, spinat, avokado og litt nøtter? Bortsett fra den første helvetesuken følte jeg aldri at jeg ikke fikk i meg nok mat. Fordøyelsen fungerte som ei kule, huden min ble bedre, jeg hadde masse energi til treningen og jeg sov som et lite barn hver natt. Du er hva du spiser? Ja, det tror jeg så absolutt, og halvveis inn i planen følte jeg meg helt fantastisk. Jeg gikk aldri på vekten under tiden da det ikke skal være en slankekur med fokus på vektreduksjon, men jeg kjente på klærne at noe skjedde for hver uke. 

Etter å ha vært igjennom disse 30 dagene gikk jeg rett tilbake til peanøttsmøret og sjokolade-festen min. Neida. Joda, men med måte. Jeg spiser stort sett på samme måte som jeg lærte meg under tiden med Whole30, bortsett fra at jeg også spiser kornprodukter når jeg har lyst på det. Hva det lærte meg, bortsett fra at jeg er et triveligere menneske med litt koffein i kroppen, var å ikke la dårlige uvaner styre meg. At det slettes ikke skader å kutte ut dritten fra kostholdet en periode. Så mitt beste råd for deg som så gjerne vil gjøre noen grep med kostholdet er: Prøve deg på eliminerings-metoden og ta enkelte matvarer ut fra kostholdet for så å legge det til igjen for å se hva det gjør med kropp og sinn. Kutt ut det du vet ikke er bra for deg. Dersom du må spørre om en matvare er ok å spise så er det mest sannsynlig ikke det. 

Masse energi til treningen!

Masse energi til treningen!

 

En endring i kropp vil du først se når du endrer vaner. Så enkelt er det faktisk. 

 

 

 

4 Comments